KrsnýKrsný =
křestný, Tauf-. V Podluží na Mor. a na Slov
. Krsná, é, f
. =
křestní kmotra; krsný =
křestní kmotr. Vz Kmotr, Kmotřenka. V Podluží. Brt. K. tato, mama
. U mor
. Březové
. Brt. K
. pán, tatko, der Taufpathe, matka, die Taufpathin. Slov. Rr. Sb., Dbš. Obyč
. 2. Janko krsný, poď sem! Nuž či neznáš dať packu pánu k-mu? Lipa 1. 59., 60. Krsných otcóv, mater
. Štítn
. pra- vidla 1591 Bartol. Krsno ime u Srbů je asi tolik, co u nás
jmeniny. Stef. Vuk Karadžič popisuje
krsno (křestně)
itne takto: Každý Srb má v roce jeden den, jejž slaví, a to se zove
krsno ime (blag dan, náš „svátek")
. Hospodář se stará a připravuje celý rok, jak a čím oslaviti „krsno ime" (jmeniny)
. Pod večer před krsným imenem vyjde ně- kdo z domu na ves a pozve na krsno ime všechny vesničany, kteří téhož krsného imena neslaví
. Před každým domem smekne čepici a počne obyčejně takto: „Boží dům i váš! Vzkazuje vás pozdravovati otec (nebo bratr), abyste večer přišli na číši rakije (pálenky), bychom si pobesedovali a trochu noci ukrá- tili. Co nám
svatý Mikulaš (nebo jiný svě- tec) přinese, s tím
nebudeme skrbliti. Přijďte dozajista." Když pozvaní přicházejí
z večera do domu, mluvívají obyčejné takto : „Dobrý večer a šťastný svátek! Oslavuj ho ještě mnobo let ve zdraví a veselí." Ně- kteří přinášejí též jablka a podávají ho- spodáři (domačinu), když mu „
dávají dobrý večer". Přátelé z jiných dědin chodívají i nezvaní, a potom všichni večeří
, pijí, ho- voří a zpívají do noci
. Potom se Rozejdou každý domů. Na odchodu praví hospodař každému: „Přijďte i zítra na číši rakije." A tak jich každý den zve od večeře na snídaní a od snídaní na oběd. Přespolní však zůstávají pořád v domě. Před obědem
nebo na oběd musí přijíti též pop, aby na- kadil a požehnal
koljivo (uvařehou pšenici). V polovici oběda rozžnou se svíce, přinesou kadidla a vína a povstanou ku
slávě t. j. modlí se, jedí koljivo, pijí po řadě víno. pronášejíce přípitek na slávu nebeskou, která může nám pomoci
. Hospodář potom rozlomí s popem (křestný)
koláč, který musí býti z pšeničné mouky a pomalován poskurn- jakem (t. j. znakem řecké hostie). Čtvrtinu koláče dají popu, jednu hospodáři a ostatní dvě čtvrtky snědí sami
. Lámajíce koláč pějí dva a dva: Kdo pije víno na slávu boží, pomáhej mu Bože i slávo boží atd. Tak se slaví po tři dni a teprva čtvrtého dne se hosté rozcházejí. Žena slaví krsno ime svého muže, i když už je mrtev, právě tak, jako by byl živ. Slov. sbor. VI. (1887). st. 13.