Probabilism-usProbabilism-
us, u, m., lat.
P. theore- tický, povrchní způsob pojednávání o vě- deckých úkolech a řešení jejich úloh, jenž na místě zřetele k důkladnosti založené na spolehlivých, veskrz dostačujících důvodech spokojuje se s pouhou pravděpodobností. Vz- S. N. Der theoretische P. d. i. die Methode, sich mit probablen (annehmbaren) Gründen für die Gewissheit zu begnügen ; er beruht auf dem Gedanken, dass die menschliche Er- kenntniss im besten Falle mit einem hohen Grade von Wahrscheinlichkeit sich zufrie- den stellen müsse.
P. praktický a to ve smyslu širším
v mravovědě jest soustava učící tomu, že, jsem-li maje jednati na roz- pacích, zda povinen jsem čili nic jistý úkon (mravný) vykonati aneb jej opominouti, úkonu však odložiti nemohu, smím se k ob- hájeni svobody rozhodnouti, že nejsem po- vinován jej vykonati, avšak
jen tehdá, za- kládá-li se mínění svobodě nadržující na opravdovém a mocném důvodu nějakém a jde-li toliko o dovolenosť úkonu aneb opo- minuti jeho,
ne vš
ak je-li činiti o užití pro- středku ku dosažení jistého cíle, za nímžto rozhodně a určitě mi jíti jest, der praktische P. im weitern Sinn in der Moraltheologie das System, wornach man im Falle der Un- entschiedenheit, ob eine Verpflichtung zu einer bestimmten Handlung o. Unterlassung bestehe o. nicht, sich zu Gunsten der Frei- heit für Annahme der NichtVerpflichtung ent- scheiden dürfe, wenn die zu Gunsten der Freiheit sprechende Ansicht sich auf einen ernsten, gewichtigen Grund stützt und es sich lediglich um die Erlaubtheit einer Hand- lung
, nicht aber um die Anwendung eines Mittels zur Erreichung eines bestimmt zu verfolgenden Zieles handelt. P. tento prak- tický odporem stojí 1. tak zv.
tutiorismu či mínění onomu, že vezdy, když se v úsudku, má-li se co státi čili nemá, kolísám a roz- pakuji, bezpečněji jest (pars tutior, tudíž i název
tutiorismus) usouditi
, že k tomu za- vázán jsem, a 2. tak zv.
laxismu (soustavě rozvolněnosti), abych vždy místo dal svo- bodě a proto lišil závaznosti, nadržuje-li svobodě důvod nějaký byť i sebe slabší. Důvodem pak slabým a ne v pravdě prů- vodným slove onen, k němuž státi a jejž schváliti nemůže moudrý a svědomitý muž. — Soustava tato slove také: 1.
probabilio- rismem, je-li pro svobodu více závažnějších důvodů a 2
. aequiprobabilismem, pak-li jak svobodě tak i závaznosti stejně mocní na- kládají důvodové. (Sr
. A. Müller theologia moralis. lib. I. §. 76-81. vyd. 2. z r. 1873.). Hý.