2. Svátek2
. Svátek, tku,
sváteček, čku, m
., der Feiertag, der Festtag
. Po svátcích,
ne: po svátkách.
S-ky = dnové, v nichž věřící te- lesného díla nekoná, aby se duch jeho s Bo- hem a se svým vzděláním a spasením obíral. S. N. S
. židovské: sobota, slavnosť novo- měsíce, slavnosť velikonoční či pesach (vz Pascha), letnice, slavn. stánku, slavn
. trub (počátek občan, roku), slavn. smíření, slavn. purim či losů, svěcení chrámu atd
. S. N
., Sš
. J. 81
. S-tky ( = posvátné doby) židovské byly
dvojího druhu: a) s-tky
sobotné t. j. slavnosti podlé sedmera dob (dnů, měsíců, rokův) uspořádané
. K nim náležely : 1.
sobota t. j. sedmý den na památku odpočinutí Hospo- dinova po stvoření; 2.
s. troubení čili
so-
botný nový měsíc t. j
. první den
sedmého měsíce (Tisri), spolu
den nového roku ob- čanského, jenž zvučícími trubami (odtud i název) zasvěcován; 3
. sobotný rok či každý sedmý rok, jenž byl rokem odpo- činutí země
, kteráž úhorem ležeti musela, takže se nesmělo ani síti ani žíti; cokoli země, vinice a stromy urodily, ponecháno chudým, příchozím a polní zvěři. Toho roku nesměly se také žádné
dluhy vyupomínávati a
otrok hebrejský puštěn na svobodu; 4.)
rok jubilejní (milostivý) t. j. rok po sedmi sobotných rocích,
tedy padesátý. I v tomto roce nesmělo
se
ani síti ani žíti a všecka
prodaná anebo lépe
zastavená pole majiteli navrácena býti; i všickni Hebrejští
otrokové nabyli svobody; — b)
výročné s-tky, také
svátky sborné nazvané, poněvadž o nich každý dospělý Israelita ke svatyni se do- staviti měl. Bylyť
trojí: 1.
s. velikonoční či přesnic (vz to) na památku vysvobození z Aegypta a zachování prvorozenstva usta- novený; slul také
paschou (vz Pascha); 2.
letnice t. j. padesátý den po velikonoci, jenž také
slaností týhodnů či
slavností prvotin se nazýval; byl to památný den zákono- dání na hoře sinajské a spolu slavnosť žní, o které první chleby obětovány Hospodinu; 3.
s. stánků, kterážto slavnosť dne 15
. mě- síce sedmého (Tisri) po 8 dní na památku přebývání na poušti se konala; pročež Israe- lité bydleli pod širým nebem ve stanech z ratolestí zelených (= pod zeleným. Us.). K těmto třem slavnostem sborným přidru- žuje se výročná slavnosť: 4
. veleden očišťo- vání čili
smíření, dne 10. měsíce Tisri, den to všeobecného
pokání a postu, o kterémž hříchové veškerého lidu veleslavným a vele- významným způsobem usmiřováni. Svátek či slavnost'
purim t. j
. losů či
hře
bí poz- ději teprv uvedena na památku osvobození, které Esther zmařením vražedného úmyslu Hamanova vykonala. Pozdějšího původu je také svátek
posvěcení chrámu, zařízený od Juddy Makkabejského na památku znovu- svěcení chrámu, Antiochem Epifanem zne- uctěného
. Cf
. M. Procházky Dějiny zjevení božího ve starém zák., 2. vyd. v Praze 1873. 97
.-98, FS. 46.-48
. (Hý.). —
Svátky kře- sťanské: svátkové stálí n
. výroční; nestálí, měnitelní, případní, V
., hnutelní, nehnutelní, Nz., svátek noční (hod boží), s
. božího těla, panny Marie, D
.; s-ky velikonoční
, vánoční (vánoce)
, svatodušní (letničné); svátek tří králův, Us., zasvěcený
, Řd.; s-ky červené (kraslice, velikonoce), s-tky světlé = vánoce, Gl. 327., s. zjevení Páně, jména Ježíše, vstou- pení Páně, nejsvětější trojice
, Petra a Pavla
, sv. Jana Nepom
., sv
. Václava atd.
S. po- hanské (slovanské): s. slunečné. Vz S. N., Tk. III
. 196
., 214., Žer. Záp. II
. 190. S. při- padá
, připadne v neděli. D. S. světiti, za- světiti. D
. S-ky vesele stráviti
. Us. Dch
. Na s-ky ven ku příbuzným jeti. Naši sem chtějí ve s-ky přijet. Us
. Vk
. Já tam ve svátky budu psát
. Us. Vk. Já na to nemohu če- kati, nebo nás s. najde
. NB. Tč. 285. Pá- tečky se nepostila a svátečky nesvětila; Optej se jí, matko milá, kolik s-ků osvě- tila, kolik chudých obživila, kolik pátků se postila; Nech je v pátek, nech je v s
., budeš chodit v jedných šatech; Šijú mi tam kabátek, na všední deň, na svátek; Ti se vysmívajú z chudobných děvčátek a sami nemajú kabátů na s. Sš
. P. 26
., 27., 502., 576., 699. (Tč.). S
. paschy byl s
. noční: Aby s-kům letničným obcovati mohli
. Sš, J. 211., Sk. 20
. (Hý
.). Požehnal sedmého dne a svat jej učinil, protož dobře slovo i odpočinutie i svátek; Den sváteční neb s
. slove každý den ustanovený od Boha neb od lidí, aby v ten den diela tělestného nedělali a tak slove židovsky sobota t. j. odpočinutie; Zachovánie od hřiecha jest nejdokonalejšie s-tka svěcenie; S. držeti, světiti; S.tky kněžské Buoh zamítá jako hovno: Ve s. tancovati; Ale již sú lidé mnoho s-tků nastavěli a nastavěvše s-tkóv a hodóv nejviece v ně hřešie. Hus I. 110., 129., 238., 368., 382., II. 409., 410
. (Tč
.)
. Svěť s., posť se v pátek, nebude tvůj statek krátek. Lb. V čem pátek, v tom s
. (neděle). U Žamb
. Dbv. O s-tky hej, po s-tcích jej
. Ib
. Dbv. Vímť já i bez popa, že v neděli svátek
. Vz Znání. Č
. — S. =
prázdniny, die Ferien. Lenivému je vždycky s. Ros. Kdo nerád dělá, tomu vždycky s. V. Ne- dbalosti oddaným vždycky svátkové jsou. Kom. Močhubové a lenochové mají s-tky mnohé. Pk. —
S. =
jmeniny, der Namens- tag
. Us
. Já mám dnes s. Us. Hý. —
S., Swatek (něm.), samota u Vodňan
. — S.
, tka, m
., osob
. jm. Pal.