SvědekSvědek, dka, m. Pozoru hodno, že druhdy v starších knihách i
světek přichází: Buď mój světek. Modl. ms
. Světka. Ib. Když přicházelo k světkóm. Smrž. Tak i ve sta- tutě litevském vždy: světok, světka
, svět- čiti. C. S. =
kdo svědom jest něčeho, o ně- čem ví, kdo svědomí dává, der Zeuge. Jg. Pl.
Svědkové obyčejnější než:
svědci. D.
S. = osoba
, která buď jsoucnosť neb jakost nějakého skutku na základě vlastního po- zorování potvrzuje. Vz S. N. S. víry boží
, V., křivý, Sych., odvodní, při svatbě, vz Svatební, D., dožádaný, Us., Skl. 223., lstivý, Ps. ms., hostinský (cizí), Ms. pr. kut., ušný (ušatý), očitý, bezvadný, obviňo- vací (Belastungs-), vývodní (Entlastungs-)
, J. tr., pořádný, Er., doprošený, Jg., zavr- žitelný, Šp., Řd., osedlý n. neosedlý (an- sässig, nicht a.), vadný, Ěd
., nezávadný (vz Nezávadný), Us.
, nepochybný, unbedenklich, Tr. zák., vrtkavý, namluvený, navedený, Th., svatební, kšaftovní a o sv. vůbec vz Rb. 272. S. sedlský
. Vz Žer. Záp
. II
. 145., 152. Kdy jeden s. postačoval. Vz Žer. Záp. 1. 228. Níže doložení svědkové. D. Vedení, zavádění s-ův; postavení s-ů ku svědomí, Us., vyřknutí, vyrčení, vyznání s-ů, vyslý- chání s-ů. D. Přísaha s-a; výslech, vyslý- chání s-a; protokol ku slyšení s-ň, seznání s-a
, důkaz skrze s-y, světnice s-ků. J. tr. Boha za s-ka své řeči bráti; svědky něco ukázati (tvrditi); s-y vésti; hodnověrnými s-y dovésti, dotvrditi; s-y a svědomím pro- vésti, za pravé učiniti (osvědčiti). V. S-ky přivoditi, D., zaváděti. Us. S-ky před prá- vem dostaviti; křivé s-y vésti. Sych. Nechť vystaví s-ky své. Br. Vy mi toho s-vé jste
. Br. S-kové při právě býti nemohou: slepý o věcech vidomých atd. Pr
. měst
. Pře k vy- slyšení a s-kům okazování přišla. Zříz. Ferd
. S-ky připustiti. Kom. S-ky požádati. D
. Na svědcích se dotazovati. Kram. Sám s-kem svým býti (chváliti se); s., který pro víru trpí. V. V listině s-kem n. za s-ka se po- depsati; s-ky před soud připraviti; soud má zdělati otázky ku s-kům; s-ky slyšeti, vyslýchati, vyslechnouti, přivésti; táhnouti se na s-ky; zdaliby s. v něčem co připo- menouti měl. J. tr. Při světcích hodnosti, víry atd. má se šetřiti. Er. Od s-ků přísahu vzíti. Řd. S-kové schválně k tomu dožá- daní; dožádati se s-ků; kdyby strana s-ky vésti chtěla; s-ky vésti proti komu; s-ky před soudem sobě zavésti. Er. S-y proká- zati, zaváděti, zavrci, v nestálost uvésti, v podezření uvésti, zavoditi. Th. S. při od- davkách (svatební). Dch. Bůh jest s.! Dch. Byl jsem tam jako jeho s. Us. Dch. S. ná- jemný bývá daremný; Jestli budeš s. jaký, nebuď v řeči ledajaký. Na Ostr. Tč. Za s-a státi. Er. P. 346. Jeden s. není ve svědectví dostatečný, než aby dva byli k provedení peněz puojčených; Co pak se s-kuov, které žalobníci vedú, dotýče, praví Tuček, že jeden svědek v listu položený jest bratr jednomu žalobníkuov; Pakli podlé těch s-kuov při ztratí; Vystavuje na mne s-ky; Bůh mi jest s
., že . . .; Žádný vedlé práva města našeho nemuož ve své při sobě s. býti; Ta věc na s-cích se nachází. NB. Tč. 16., 28
., 42., 93
., 108., 151., 254
. Apoštolé svědčili co s-kové očití a ušatí o divech, osobě a náuce Páně; S-ei toho, co praví, nade vši pochybnosť vznešení; Nepřetržitý řetěz svědků naší knihy výslovně dotýká; Aby byl s-em všech řečí, příhod a skutků Kristových; Křiví byli s-kové; Text řecký podlé převládných s-dků; Ustanovení ode Pána s-ky nezamětnými; S
. očitý, samo- videc; Takový mrak, takovou tmu, takové množství, takový oblak s-ků majíce
. Sš. J. 249.,II. 21., Sk. 1., 63.
, 73., 127., 160., L. 3., Ž. 114. (Hý
.). S. náhlý (repentinus). Vz Notiti. BO. Svědkem na něco býti. Alx. 1117
. Dědové jsú na to s-ci. Anth. Jir. I. 43. Nevíš-li cos, buď s-kem n. očistníkem, zvíš. Vš. II. 27. Jan vyvedl 7 svědkóv; Lítek má s-ky vésti; Donovadž právo sedí, má s-ky menovati; Ponvadž živí s-ci znají, že jest to všecko zaplaceno; Neb sem podlé panského nálezu s-ky vyvedl před pány; S-kuov neprovedla; Slíbil mi býti s-kem proti Přechovi a já jej s-kem psal podlé jiných. Půh. I
. 212., 311., II. 141., 224., 246., 554
., 598. (Tč.). Dávnosť — s-ek nemalý. Prov. Pk. Bóh mi s., jemuž slúžim; Béře mě na s-ka neb chce vzieti křivě; S-ky křivé vyvésti; Jestli nám s. v nebi, s
. v srdci, nechajme bláznov vně mluviti, což chtie; A bludóv, kteréž sú na mě křiví s-vé svědčili, abych se neodpřisáhl; Při s-cích božích státi budú. Hus I
. 93
.. 101., 471., III. 228
., 283., 310
. (Té.). A dámť dva pevné s-ky. Hus
. (Rs
. exc). S-kem věci býti
. BO. Před každým živým člověkem tvé cti pravý a dokonalý s. býti chci. BN. Po žalobě, kde desk není, a s-ci jdú (werden geführt); A má na to s-ky podobné a prosí práva; A ti (s-dci) mají opověděni a postaveni býti; A po- hnaný o svú věc také s-ky vede; Pakli s-ci jdú a ti s očistú projdú, tehda získána pře. O. z D. Strana pak, proti kteréž se s-kové přivodí, bude moci odpustiti jim přísahu. CJB. 413
. Přední průvod na s-cích záleží; Hlas živý s-ků nejdostatečnější při právě; S. zajisté o své vlastní ne o cizí vědomosti seznati má; S-ův o jiném, než oč pře vzešla, svědčících nemá býti šetřeno; Ne svědomí
, ale svědkům se věří (non testimoniis, sed testibus creditur); S. má vyrozuměti, jakého se svědomí od něho žádá; Při s-cích buď šetřína hodnosť a dobré, šlechetné obco- vání; Věk při s-cích se šetří; Povesť a po- vaha při s-cích se šetří; S. o čem ví, to svědčiti má; S
. povinen se spraviti svého svědomí; Svědkové svědčí-li, že od jiných slyšeli, mají jmenovati, od koho jsou slyšeli; S. vědomosti své příčinu povinen jest ozná- miti ; Svědek slušnou a spravedlivou zprávu o svém svědomí dáti má; Soudce má šetřiti, jak mnoho a jakých jest s-ků; Více má patříno býti k hodnosti nežli k počtu s-ků; Dobré svědomí tisíc s-ků; Čí s-kové lépe ukazuji, ten práv zůstane; S-ů dostatečných menší počet jest podstatnější nežli větší počet zatmělých; S-vé staří jsou podstat- nější nežli mladí, když o starších a dávno trvajících věcech svědčí; S-vé lidé rozumní a rozšafní u větší podstatě jsou nežli prostí a hloupí lidé; S-ové, kteří při sporu svého nic nemají, jsou podstatnější; S-vé zemřelí, když dskami pro smrť vysvědčili (in per- petuam rei memoriam) a smrť jich se pro- vede, jsou podstatní; S , který slyšenou věc svědčí, ten nemá za s-a přijat býti, než za toho, který řeč těch, ježto jsou nepřísahali, po správě mluví (Vš
.); Nikdo nemá za s-a přijat býti Než ten, kterýžto svědčí, což jest očima svýma tehdáž, když se jest dálo, viděl a přítomen, když se jest stalo
, osobně byl; Původ tolika svědky žalobu provozuj, v kolik se uvolil; Když od práva počet s-ů vyměřen a jako obmezen není, na dvou dosti jest; Soudce má pilně šetřiti, jak mnoho a jakých jest z každé strany s-ňv; Dva s-y dobrá dosti jsou, neb při svědomí ne množství s-ův, ale víra nenakažená, svě- děctví a pravda se váží (Vš.); S-ové dva lidé hodní víry, srovnale a podstatně svěd- čící, jsou za dostatečný průvod, když se proti tomu hojněji neodporuje; S-ové roz- dílně o místu, času a skutku svědčící nejsou srovnalí; Jedna každá pře při nejmenším dvou s-dků potřebuje; V jedné každé při dosti je na dvou s-cích dobře zachovalých; S-ové když svědčí, že více než od jednoho slyšeli, jest větší podstata; Jedna osoba, žádná osoba: jeden s. žádný s. (unus vir. nullus vir; unus testis, nullus testis); Jeden s. ku právu nedostatečný. Pr. S. očitý do- statečnější než ušatý; Ušatý s. žádný s-ek. Rb., C. Jistší jeden s. očitý nežli 10 ušatých. Č. Viece jest s
. očitý jeden nežli ušatých deset. Vš
. V. 45. Nemůž nikdo sám sobě hodným s-em býti. Rb. O s-cích a svědo- mích; čeho se při s-ích hledalo a kolik jich mělo býti, aby bylo jejich svědomí platné, vz Rb
. str. 111. —113.; kdo nemohl plat- ného svědectví vydati: s
. měl pouhou pravdu seznati; kdy a jak se měli s-vé vésti, o tom Rb
. 114. 117
. O s-cích ve staročeském právě vz také Pr
. 1869. str. 666. a násl. vz také:
Svědectví, Svědomí, Průvod, Vš. 570
.