Velikonoční, velkonočníVelikonoční, velkonoční =
k veliko- noci náležející, Oster-, österlich. V. slavnosť, hod, svátek, svátky, den, bochníček (maza- nec), beránek, trh výroční, zpověď, pondělí
. Jg. V. mouka židů, das Ostermehl. Dch. V. jezdci, Osterreiter. Dch. Šel na hod v. do Jerusalema. Hus II. 28
. V. letokruh, cyklus paschalis, der Ostercirkel, meze, terminus pa- schalis, die Ostergränze, Nz., čas, Šd., Gaus- sovo pravidlo, Šim. 48., týden. Ddk. II. 380. Křest sv. se dle prastarého obyčeje jen ve svatvečer v-čních neb svatodušních svátků udílel. Ddk. III.
24. Prší-li na hod v., ne- bude úrodný rok. V Bystersku. Sn. Déšť v neděli v. vymlátí obilí, na sv. Ducha vy- mlátí na čisto. Na mor. Zlínsku
. Brt. Prší-li na hod boží v., bude málo píce. Pranost. Tč. O boží hod v. dávají dobytku trochu svěceného vína a kousek mazance, aby dal hojný užitek. Mus. Paškál (v. svíce) jest prý dobrý proti bolení zubů a píchání v uších; dá se kousek na uhlí dřevěné a kouř se pouští do úst n. do ucha. Mus. 1855. O jiných pověrách vz v Mus. 1853. 494. Jaké zvě- stování boží matky, takové i v. svátky. Tč. Všecko snáší, jakoby mu v. koláč napekl. Ctib
. Hád
. V pondělí velikonoční je
šmi-
grúst (vz toto). Hoši šlehají karabáči, sple- tenými to vrbovými haluzkami (buď čtyřmi, což sluje
čtverák, buď osmi, což sluje
osme- rák) děvčata, načež dostávají malovaná vejce. Někde dostávají kořalku a koláče. Mimo to polévají místy chasníci děvčata vodou, ba dříve je i do vody, do potoka a p. házívali, což nyní jest zakázáno. Místy postřikují sebe malou stříkačkou skleněnou (čikovkou) buď vodou nebo voňavkami (v Meziříčsku)
. V úterý v. šlehají děvčata hochy, kteří se však nedají. Děvčata říkají: Dnes je naše, ale hoši odpovídají:
Dnes je toho, kdo obdrží. Na mor. Valaš. Vck. Vz Šlehačka. Lesti o masopustě ijá se koblihy na slunečku, tož v pondělí v. malované vajce pod kamny (je dlouho zima). U Vy- zovic na Mor. Šd
. Cf. Velikonoc
.