JelikožJelikož, jelikožto, jelikž, vz Mkl. Etym
. 107. 1.
Ve větách pomerných a)
o dalekosti v prostoře. J. (quantum) dalek vzchod ot západa. Ž. wit. 102. 12. — b)
O trvanli- vosti v čase. Neb jelikož slunce svítí, tolikož nám jest dne míti. Sv. ruk. 19
. — c)
O mno- hosti. Jelikož ho (maku) zrn zzobete, tolikéž pohan pobijete
. Alx
. V
. v. 1070. (HP. 26.). Zpósobí s tolik, jelikž jemu jest přezřieno; Jelikž miluji s tolik jest mé. Št. Kn. š. 11., 34. Za v ,něm. Št. polož: Kn. š. 19. Za by rádi. Št
.' polož: Kn. ž. 148
. — 2.
Ve větách omezovacích, a)
k vytčení stupně. Každý
, jelikož móže. M. Jelikož jest člověk pRavý; Jelikž umie anebo móž. St
. Kn. š
. 20.
, 162., 187., 216
. Jelikož na něm jest. Št
. Kdoby to, j. člověk, zvěstoval? Šf
. III
. 193. a j
. — b)
Ve vytčení strany atd
. Ne- mni, byť Buoh neuměl nové, jeljkož k nám, a neslýchané vymysliti muky; Že mše, jeli- kož k oběti božieho těla, k modlitvám vždy jest svatá
. Št. Kn. š. 282., 283. Ti skutkové Bohu jelikožto Bohu se připisují; Kristus jakožto člověk nanalezl jest tak veliké vieRy u rodu Jakob; Spasitel nás dieku vzdav Bohu otci jelikožto člověk; Jest pastýř dobrý jelikožto Bóh; Kristus jelikožto člověk byl jest osažen hřiechem panny Marie. Hus I. 12
., 46., 51., 166., 182. Kristus jelikož člověk umřel, jelikož Bůh, nesmRtelný jest. —
Pozn. Nyní se v té pří- čině užívá náměstek
co, co takový. Vz tato slova
. BRt. S
. 3. vd. 145. — 3.
Ve větách příčinných. Za ,kRom tebe´ polož čárku m
. středníku
. Ctihodný, j
. mocný spojenec. Dch. Jelikož jsou účty obecni ode dneška na 14 dní veřejně vyloženy
, tedy
. . . . Us
. J. s nimi tRvalých spolků neměli
. Šf. Strž. I. 38. J.
v s
b snadně se míchá. Ib. I. 185
. a j. J. měsíčané mluví v iambech a rýmech
. Čch. Brč. 52. J. oba kmeny co dvě roz- sochy jednoho štěpu považovány byti mo- hou; J
. každý ví, že ... . Šf
. Strž. I. 508., 524. J. tu spatřuje se život čilý; J. takové vsi v okolí tomto častěji se jmenují; J. je i úřady podporují
. Pal. Rdh. I. 9
., 159., 171., 215. a j. Osm duší zachováno jest, jelikož je voda vznášela
. BR. II. 803
. a. Též nemá moci člověk, aby vinu odpustil bližniemu, jelikož jest proti Bohu tu vinu učinil. Hus I 340. Otec bude nad synem, jelikož jest jeho urodil. Hus I. 152. —
Poznam. Spojky
jelikož v tomto smyslu od lepších spisovatelů starších neužívá se tak často jako v době novější. Brt. S. 3
. vd
. 132. Někteří užíváni slova tohoto ve smyslu
příčinném vůbec zavrhují, ale neprávem. — Št. slova
j. v tomto smyslu neužívá. Hš.