OtázkaOtázka, y, f., die Frage. V. O. předběžná, D., ukrytá (pohádka), V., cenná (Preisfrage), Pal. Rad. III. 262
.,Krok., lapavá. Hš. Jest o. D. O. jest, co v tom práva bylo. Rkp. kut. Otázku udělati
, vydati, V., na někoho n. na někom udělati, na někoho vydati, J. tr.; o-ky někomu o něco činiti, dělati; činiti na někom o-ky o něco (Bart. 1. 21.), podati na někoho o-ku o něčem; o-ky odpraviti, odbyti; odpovídati k otázce, na otázku; z důvodů o-ku zavírati (Kom.) Nz. Jest o., zdali .
. .; o-ky dávati
. J. tr. Činíš na mne o-ku. MP. O-ku na někoho činiti (na obec). Let. 294., Bart. 2. 5., 4. 5. Jest na o-ce; není o tom o-ky, es steht ausser Frage; na- skytuje se o
.; o-ku zkoumati, probírati; o. zůstala nerozhodnuta; o. pochybování a po- divení. Dch. Aby aspoň jednu otázku zpra- vili
. Br. Někdy na ně jiných otázek podá- val. Br. Činěna jest mu o. Jel. O. strany toho rozhodnuta jest. Kram. Na každou o-ku náležitou odpověď dáti. Kram. Ne na o-ku, ne k o-ce odpovídati (= ne k věci). V. Bóře se o., zdali . . . (
lépe: Jest o., J. tr.). O-ku rozluštiti
, šp.
, neboť na otázky se
odpovídá. Jg. Pakli by se o tu o-ku v soudu páni a vládyky dělili, tehdy na kterú stranu jich více bude, při tom má zůstáno býti. Vl. zř. 14. Jest veliká o. = nejisto. Us. Vznikla mezi námi o
. Ler. O-ka, která se odtud plodí. Ler. Učinil k tomu jistému rytieři o-ku o jeho košili. GR. Tak se nejvhodněji záhadná o. ta vyrovnává: o. ničemná, marná, všetečná; naléhati na někoho o-kou; o. ta odpověď svou nalézá v proslovu od nás již výše uve- deném ; o. lapavá; můžeme o-ky té neroz- řešené nechati; o. o Janu dokonce souvisí s náhledem o Kristu. Sš. L. 32.
, 208., 3., 190
., 99
., 187. Směřovala o. k tomu, aby pronesli, co vadného v sobě mají. Sš. Mr. 47. Netázali se o tom pána, jemuž jinorodou o-ku předložiti
(lépe: učiniti) ustanovili. Sš. Mr. 38. Přistoupili k němu a podali na něho dvojí o-ku. Sš. Mr. 51. To v o-ce zůstává, bleibt unentschieden. Ohláš. Položiti o-ku,
šp. m.: učiniti, podati, vydati na koho, komu. Brs. 128. O-ku postaviti, vystaviti, předložiti,
lépe: otázku učiniti atd., vz na- hoře. Jv., Rs. O-ku nahoditi,
lépe: učiniti, namítnouti. Jv. Nastává o.,
lépe: jest o. Rs. O-
ky někomu klásti není české, m.: o-ku ně- komu o něco činiti (n. na někom), dotazo- vati se čeho na kom. Jv. O. je na svém místě, kde naproti stojí:
odpověď, jinde po- loženo buď na místě tohoto slovo :
věc, zá- ležitost atd., ku př.
záležitosť (věc) turecká posud není rozhodnuta. Výbor má proskou- mati
otázku, zdali by se měly otázky zjedno- dušiti,
lépe: výbor,
ať uváží, zdali . . . Šles- vická o. zajímá diplomacii,
lépe:
příběhy v Šlesviku zaměsťknávají diplomacii. Šb. Rada držena o
věci polské
(ne: o otázky polské). Břez. O. není hřích. Km. Jaká o., taková odpověď. D
., Č. Na rohatou otázku kulovatá odpověď. Č. —
Věty tázací jsou buď
slovné n.
větné. a) Dotazuje-li se mlu- vící jednotlivého slova u větě, slove otázka
slovnou a
uvozuje se vždy náměstkami nebo příslovci tázacími. Kdo to pravil ? Odkud plovete a kam chcete V -— b) Dotazuje-li se mluvící platnosti celé věty, t. j. žádá-li na otázku svou odpovědi
ano nebo
ne, slove otázka
větnou.
O. větná označuje se: a)
toliko přízvukem bez tázacího slovce, což místo má, když s podivením a pohnutím se tážeme, kladouce přízvuk na jistá slova: Tak nemoudří jste? Ještě i vy bez rozumu jste? — b)
Tázacími slovci: -li, -liž, zda, zdaž, zdali, či, což. Tito-li jsou bratři tvoji? Zda my to napravíme ? Co je ti, můj koníčku ? Či bys jedl, či bys pil ? Což pokoje sobě dáti nemůžeš ? Vz ona slova a Za, Azda. — c) Částicí
že, chce-li mluvící právě opak toho, čeho se na oko dotazuje, označiti za mínění své. Ty že o tom nic nevíš ? —
Pozn. Od otázek
skutečných, k nimž se odpověď oče- kává, rozeznávati jest otázky
řečnick
é, k nimž odpovědi nečekáme, t. j. věty úsud- kové v rouše otázky. Ale pro Bůh, což pak to v Babyloně jsme! Může-li větší směsice býti ? — O.
rozlučovací či
disjunk
tivná obsahuje dva členy na vzájem sebe vyme- zující, z nichž jeden potakávaje, druhý ne- zbytně popírati musí otázaný. Prvý člen o-ky rozlučovací uvádí se částicí
-li, druhý částicemi
či, čili, čili nic, či ne. Ty-li jsi ten, který přijíti má, čili jiného čekati máme ? Jsi-li náš či z nepřátel našich ? Jsi-li ty opravdový král čili nic? Půjdeš-li pak či ne? Vz ony částice. —-
Nepřímé věty tá-
zací jsou věty substantivné podmětné nebo předmětné, závislé na slovese věty jiné. Jako přímé věty tázací
, tak i nepřímé dělí se v otázky
slovné a
větné. Uvozují se:
slovné náměstkami a příslovci tázacími,
větné čá- sticemi tázacími.
Způsoby kladou se: a)
in-
dikativ, když jest řeč o skutečnosti. Po- znali,
co jest ta válka. Víť Pánbůh,
cí to kozel a
čí beran. Nezáleží na tom,
jak kdo dlouho nebo málo živ byl
. Kdo ví, stane-li tě do večera. Zeptej se husy,
zdali ji zábne v nohy. Kdo ví,
kdy přijde. Počal mysliti, ve sně-
li se jemu děje č
ili na jevě. To dobře uzříme, jsou-
li tito praví bohové
čili nic. — b)
Kondicional na označenou nejistoty úsudku (za indikativ otázky přímé) anebo
rozpačitosti vůle (ve přímé otázce též kon- dicional anebo sloveso
míti s infinitivem, aneb pouhý infinitiv). Po obědě toho pout- níka zaklel, aby jemu pověděl,
kdo by byl a
jaké by jemu jméno bylo. Když jsou přišli, otázal jich,
co by chtěli. A učil je,
jak by měli sloužiti Hospodinu. Nic se nezvěděli,
jaký by to lid byl, domácí-
li čili cizí. —
Pozn. 1. Při slovesech
míti a
věděti bývá trojí vazba: a) kondicional: Neměli,
koho by se báli. I měla,
nač by živa byla. Syn člověka nemá,
kde by hlavu svou sklonil. — b)
Infinitiv. Nemáme se čím odměniti. S kým
se o to poraditi
, nevedel jsem. Vz Míti, vě-
děti. — c)
Přechodník. Obešel se jak moha.
Jak moha král se bránil (= jak mohl). Kam
kde věda utíkal. —
Pozn. 2. Otázka slovná
může ke dvěma nebo více členům směřo-
vati, což nazýváme
vřaďováním otázek. Zvě-
děli,
kdo chce s
kým býti. Já všecko,
co jak
je
st, vyložím. Poručníci dědicům činí ze
všeho počet,
co nač nakládali. —
Pozn.
3.
Někdy bývá, že slovo tázací neobjímá celé
otázky, nýbrž jen z části ji podjímá, nále-
žejíc k větě vedlejší, což slove
podjímáním.
Uvažujete, co
myslíte, že by Činiti bylo.
(Oboje i vřaďování i podjímání, též v otáz-
kách přímých se vyskytuje). —
Pozn. 4. Při
slovese
čekati splývá výpustková věta ča-
sová (s
až) s nepřímou otázkou. Čekám, až
jak to dopadne (t. j. až uvidím, jak . . .),
Počkám, až bude-li pěkně. Počkej, až co
nám zbude. Brt. S. §§. 463., 466., 490. O.
nepřímá, vz také Věta tázací. O. počínající se
s
že bych, vz Zvolání. Vz o otázkách S. N.,
Konditional X., Interrogace, -li. K otázkám
přisvědčují na mor. Zlínsku: toť vím, to sa
ví, to je jak živo, to ináč není, větším dí-
lem (možná, snad), bez toho. (Tak sa ešče
uvidíme? Bez toho.)
Zapírá se: nepovím
vám (nevím), na peci (ne), ale co by (ne).
Je tam pěkně ? Co by bylo, prší. Je tam ?
Ja co by býl. Ale: A tobě je zle? Co by
nebylo (=ba je). To nemele (das geht nicht).
Jak se tam
odpovídá k otázkám
všetečným?
O tom vz Dáti, Odkud, Klepeto, Proč. Brt. —
O.=
rozepře, hádka, Streitfrage, Aufgabe. O o-kách pochybných na obě strany s dů- v
odním prokazováním hádá se. Kom. J. 750.